Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016

10 καλύτερα film noir της ιστορίας του κινηματογράφου


Εκείνος έκθαμβος από την μεγαλοπρεπή ομορφιά της ,την περιεργαζόταν προσπαθώντας μάλλον μάταια να την «διαβάσει». Εκείνη κάπως μελαγχολική απολάμβανε το ουίσκι της, φοβούμενη ότι θα είναι το τελευταίο, αν ο detective κατάφερνε να φτάσει στην άκρη του νήματος.Εκείνος ήταν στο σκοτεινό bar όχι για να εξιχνιάσει τον φόνο ,αλλά για να την κάνει δική του.Το σενάριο δεν είναι το ίδιο κάθε φορά (πάλι καλά για μας) αλλά σε κάθε film noir υπάρχουν οι σύνηθες μεταβλητές . Η γυναίκα ? σύμβολο fame fatale που υποκλίνονται όλοι στην επιβλητική ομορφιά της και θα θυσίαζαν τα πάντα για κείνη. Ο detective που είτε θα είναι σαν τον Sherlock Holmes είτε σαν τον αστυνόμο Σαΐνη. Και φυσικά ένας σεβαστός αριθμός νεκρών.


Κυρίαρχες επίσης είναι οι ίντριγκες, οι έντονοι ασπρόμαυροι φωτισμοί, η αγωνία, το αστικό τοπίο, οι συχνές αναδρομές στο παρελθόν, τα στραβά κάδρα, το στοιχείο του ερώτα, της αποπλάνησης, της απληστίας και της ζήλιας καθώς και κάποια δείγματα υπαρξιστικής φιλοσοφίας. Η γέννηση του film noir προήρθε από ένα κράμα του Γερμανικού Εξπρεσιονισμού, των γαλλικών αστυνομικών και των αμερικάνικών γκανγκστερικών ταινιών του 30?.

Οι ήρωες πάντα απαισιόδοξοι και κυνικοί, δεσμώτες του δικού τους δράματός που είτε έχουν σκηνοθετήσει τελεία στο μυαλό τους είτε φροντίζουν να το εμπλουτίζουν όσο μπορούν καθόλη την διάρκεια της ταινίας. Μην ξεχνάμε πως μιλάμε για ένα ξεχωριστό είδος ταινιών (αν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε έτσι) , οι οποίες έκανα την εμφάνιση τους στο Hollywood μετά το B? Παγκόσμιο. Έτσι δικαιολογείτε ο σκοτεινός ψυχικός κόσμος των ηρώων.

The third man (1949)

΄Ενας αμερικάνος μυθιστοριογράφος (pulp περιεχομένου φυσικά) ταξιδεύει στην μεταπολεμική Βιέννη για να βρει τον φίλο του, ο οποίος θα τον βοηθούσε να βρει δουλεία. Αντί αυτού όμως καταλήγει να προσπαθεί να εξιχνιάσει τον φόνο του και να ερωτεύεται την κοπέλα του πρώην φίλου του. Οι καινούργιες συνθήκες που καλείται να αντιμετωπίσει ο πρωταγωνιστής περιπλέκονται, χωρίς όμως να μας μπερδεύουν όπως έχουμε συνηθίσει στις περισσότερες film noir . Μια ταινία που άφησε το σημάδι της στην ιστορία του κινηματογράφου. Ένα από τα πιο όμορφα σκηνοθετημένα film του είδους, με τρομερά προσεγμένες λεπτομέρειες που κατορθώνουν να σε κεντρίσουν μέχρι το τέλος. Και αν όχι αυτές σίγουρα ο τρόπος που αποθανατίζει ο Carol Reed τα πρόσωπα των άγνωστων-γνωστών μέσα στην ταινία.

The Big Sleep (1946)

O σκοτεινός χαρακτήρας του μπεκρή και ακριβοδίκαιου detective Philip Marlowe δεν εμφανίζεται μονάχα σε αυτήν την πρώτη αριστουργηματική κινηματογραφική εκτέλεση αυτού του βιβλίου . Αλλά και σε μια σειρά άλλων αστυνομικών μυθιστορημάτων καθώς στην πορεία μετατρέπεται σε πρόσωπο αναφοράς σε αρκετές ταινίες του είδους, μέχρι ακόμα και σε σειρά του 80.Σε ένα ψυχολογικό profile ξεδιπλώνονται όλα τα στερεότυπα των ηρώων της εποχής. Όπου για ακόμη μια φορά ερμηνεύει ο Humphrey Bogart ο οποίος κατέληξε να υποδύεται τον ρόλο του σκληροτράχηλου σοφιστικέ τύπου και πέρα από την μεγάλη οθόνη. Όσο αναφορά το σενάριο τις ταινίας, το οποίο προσφέρει τις πιο απολαυστικές ρεαλιστικές ατάκες που θα σε κάνουν να απορείς και να συλλαμβάνεις τον εαυτό σου να σκέφτεται σε όλη την διάρκεια της ταινίας «Δεν γίνετε να γύρισαν αυτό το αριστούργημα το 1946». Κι όμως φιλέ αναγνώστη θα με θυμηθείς! Οι απίστευτοι σύγχρονοι διάλογοι σε συνδυασμό με τα ερεθίσματα που σου προσφέρει η ταινία θα σου φέρουν πολλές φορές στο μυαλό αυτήν την σκέψη. Για αυτό χαλάρωσε και απόλαυσε την.

Double Indemnity (1944)

Η ανθρώπινη φύση έχει μια ροπή προς την εγκληματικότητα?. Αλλά όπως μας έχει μάθει και ο Hitchcock δεν υπάρχει το τέλειο έγκλημα. Οι άνθρωποι βέβαια ανά τους αιώνες δοκιμάζουν την τύχη τους. Όταν οι εγκληματίες όμως είναι φαινομενικά ερωτευμένοι οι πιθανότητες τους να τα καταφέρουν μειώνονται. Η Flash back αφήγηση σε συνδυασμό με τον τίτλο της ταινίας μας προϊδεάζουν ότι τίποτε δεν είναι έτσι όπως φαίνεται. Εδώ έχουμε μια γυναικά dominatrix όπου συνωμοτεί με τον αφελή εραστής της Νο 976 για να σκοτώσουν τον αφελή Νο 1 σύζυγο της. Αυτή η ταινία δίνει τον ορισμό της γυναικάς αράχνης. Τι γίνεται όμως όταν ο εραστής είναι ο ασφαλιστής της και έχει ήδη σκαρώσει την κομπίνα στο μυαλό του από πριν; Χρειαζόταν μονάχα μια μικρή παρακίνηση για να την βάλει σε εφαρμογή. Αλώστε ποιος δεν θα ενέδιδε σε αυτό το τρίπτυχο; Οι χαμηλοί φωτισμοί δένουν τέλια με τον σκοτεινό δεσμό που ενώνει τους χαρακτήρες με τη σεξουαλικότητα και το θάνατο.

Strangers on a Train (1951)

Ένα από τα αριστουργήματα του Alfred Hitchcock έρχεται να σου δώσει ένα πολύ καλό λόγο για να μην πιάνεις κουβέντα με αγνώστους στα τρένα. Για ακόμη μια φόρα φαίνεται η βαθιά γνώση ψυχοπαθολογίας του θρυλικού σκηνοθέτη. Έτσι κατορθώνει και δημιουργεί έναν ήρωα πιο ζοφερό από τον Norman Bates (ναι το πα). Ένας σχιζοφρενής λοιπόν πλησιάζει ένα επαγγελματία τενίστα με σκοπό να τον πείσει να ανταλλάξουν φόνους. Έτσι και οι δύο θα έχουν το τέλειο άλλοθι. Η κατάσταση όμως ξεφεύγει τελείως όταν ο ψυχικά διαταραγμένος (Robert Walker) δεν δέχεται αρνητική απάντηση. Η αγωνία χτυπάει κόκκινο και ο Ηitchcock μεγαλουργεί και προσφέρει ακόμα ένα δώρο στην έβδομη τέχνη.

Νοtorious (1946)

Μετά το τέλος του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου επικρατεί ένα κλίμα καχυποψίας και αναταραχής στην Αμερική. Η ηρωίδα μας Ingrid Bergman αποφασίζει να γίνει κατάσκοπος τον αμερικάνικων αρχών, ώστε να ξορκίσει από πάνω της τις τύψεις που κουβαλάει, καθώς ο πατέρας της συνεργαζόταν με τον Γερμανικό ζυγό. Στην πορεία γνωρίζει και ερωτεύεται παράφορα έναν μυστικό πράκτορα τον Cary Grant. Η ερμηνεία του Grant, στο ρόλο του συναισθηματικά ανάπηρου, μπλαζέ, ζηλιάρη κατασκόπου, θεωρείται μία από τις καλύτερες της καριέρας του. Το «επάγγελμα» της Ingrid Bergman φαίνεται να αποτελεί πρόβλημα στη σχέση τους καθώς καλείται να κατασκοπεύσει έναν δολοπλόκο μεγιστάνα, ο οποίος συνεργάζεται με τις Γερμανικές αρχές. Θυσιάζει λοιπόν την ελευθέρια της και τον έρωτα της, ώστε να φέρει στο πέρας την επιχείρηση. Παντρεμένη πλέον μαζί του καταλήγει να παγιδεύεται η ίδια. Ο Alfred Hitchcock καταφέρνει να ξεδιπλώσει τον υπέροχα κατασκευασμένο σκοτεινό λαβύρινθο των ανθρώπινων σχέσεων και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε όλοι μας όταν έρχεται η στιγμή να αποδεχτούμε τον έρωτα.

Sunset Boulevard (1950)

Μια ξεχασμένη ηθοποιός του βουβού κινηματογράφου, ζει παρέα με τις εμμονές της, τα φαντάσματα του παρελθόντος και ένα creepy θυρωρό. Προσπαθώντας να ξεφύγει από την οδυνηρή πραγματικότητα της γράφει ένα σενάριο με εκείνη πρωταγωνίστρια, ώστε να επιστρέψει και πάλι στο Hollywood που κάποτε της ανήκε. Για δική του κακοτυχία ο όμορφος νεαρός σεναριογράφος William Holden βρίσκει καταφύγιο μετά από ένα κυνηγητό με τοκογλύφους στο γκαράζ της. Για να γλυτώσει από τα οικονομικά του προβλήματα δέχεται να μένει μαζί της μέχρι να τελειώσει την διόρθωση του απογοητευτικού σεναρίου. Η σχέση τους περιπλέκεται όταν η συγκατοίκηση καταλήγει σε σχέση εξάρτησης. Η κατάσταση της ονειροπαρμένης και προσκολλημένης ηθοποιού (οπού ερμηνεύει καταπληκτικά η Gloria Swanson) παίρνει δυσάρεστη τροπή όταν αναγκάζεται να έρθει αντιμέτωπη με την πραγματικότητα. Στην ταινία παρουσιάζεται ο καταθλιπτικός κόσμος του πραγματικού Ηollywood, όπου η εκμετάλλευση φαντάζει το κύριο συστατικό του. Το παραμύθι έχει ξεφουσκώσει επί της οθόνης και ο κυνισμός ποτέ δεν υπήρξε τόσο όμορφος.

The Maltese Falcon (1941)

Εννοείται ότι σε μια από της πιο κλασικές ταινίες του είδους πρέπει να παίζει ο Humphrey Bogart αλλιώς δεν θα ήταν κλασική άλλωστε. Εννοείται ότι παίζει τον γυναικά- πολλά βάρη- με μια κίνηση μόνος σου πήρα το όπλο ? detective. Όλοι οι φόνοι της ταινίας περιστρέφονται γύρω από ένα αγαλματάκι αμύθητης αξίας και μια παθολογική ψεύτρα (Mary Astor). Ο cult χαρακτήρας που κλέβει την παράσταση είναι ο διόλου καλοκάγαθος Μr Cairo που έχει γυρίσει όλο τον κόσμο για να βρει το πολυπόθητο κλοπιμαίο.

The Lady from Shanghai (1947)

Ο Orson Welles μεγαλουργεί για ακόμη μια φόρα σε μια ταινία που την έπλασε ιδανικά για την αγαπημένη του μούσα και σύζυγο Rita Hayworth. Στον ρόλο αυτό η πανέμορφη αυτή γυναικά ξεπερνά τον εαυτό της και ξετυλίγει όλο της το ταλέντο. Ο Orson Welles έχοντας αφήσει μια αξιοσέβαστη παρακαταθήκη στην ιστορία του κινηματογράφου, του θεάτρου, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης κατάφερε να δημιουργήσει μια δική του persona και να φέρει το τίτλο του πρώτου «μπαρόκ» κινηματογραφιστή . Μέσα και έξω από τις κάμερες δημιούργησε ένα κλίμα μυστήριου τόσο σκηνοθετικά όσο και σεναριογραφικά. Οι ήρωες είναι πιο πολύπλοκοι από πότε και είναι διατεθειμένοι να φτάσουν στα άκρα. Το σενάριο δεν ξεφεύγει και πολύ από την πραγματικότητα καθώς ο Welles παρουσιάζεται ως ο θαρραλέος και ταυτόχρονα αθεράπευτα ερωτευμένος με το απόλυτο θηλυκό όλων τον εποχών .

Elevator to the Gallows (1958)

Ο σπουδαίος γάλλος δημιουργός Louis Malle δίνει την δική του απάντηση στο αμερικανικό film noir με μια πραγματικά έξυπνη ταινία που καταφέρνει να παντρέψει άριστα το μυστήριο με το δράμα και την αγωνία . Ένας πρώην ήρωας πολέμου καταλήγει να εργάζεται για έναν έμπορο όπλων στο Παρίσι. Αναπτύσσει ερωτική σχέση με την γυναικά του αφεντικού του και σχεδιάζουν μαζί την δολοφονία του. Παρόλο που χουν σχεδιάσει το έγκλημα τους τόσο περίτεχνα, μια μικρή λεπτομέρεια φαίνεται να τους προδίδει. Έτσι ο πρωταγωνιστής (Maurice Ronet) γυρνώντας στον τόπο του εγκλήματος για να διορθώσει το μοναδικό στοιχείο που θα μπορούσε να τον καταστρέψει, βρίσκεται εγκλωβισμένος στο ασανσέρ ακριβώς μετά την δολοφονία του αφεντικού του, για ένα ολόκληρο σαββατοκύριακο . Μια σειρά από ατυχή γεγονότα φαίνονται να μην βοηθάνε καθόλου το ερωτευμένο ζευγάρι. H άκρως απολαυστική μουσική της ταινίας είναι ένα έργο του θρυλικού Miles Davis, για αυτό να χεις δυνατά τα ηχεία σου .

Kiss Me Deadly (1955)

Μια μυστηριώδης αβοήθητη κοπέλα που φαίνεται να το χει μόλις σκάσει από το φρενοκομείο πλησιάζει έναν οδηγό και τον εκλιπαρεί να την βοηθήσει. Δυστυχώς εκείνος δεν προλαβαίνει να κάνει και πολλά, πέρα από το να μείνει ζωντανός από το δήθεν ξαφνικό ατύχημα που τους συνέβη και να τηρήσει την υπόσχεση του, να την θυμάται. H πλέον νεκρή κοπέλα ήταν κατά κάποιον τρόπο τυχερή αφού ο άντρας που σταμάτησε με το αμάξι του ήταν detective και μάλιστα από τους πιο επιτηδείους, έτσι μη έχοντας κάτι να χάσει, επιλέγει να βρει τι κρύβεται πίσω από αυτήν την αιματηρή πολιτική σκεβορία. Το μοναδικό noir με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας έρχεται να δώσει μια διαφορετική εκδοχή του κουτιού της Πανδώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου